سبک شناسی شعر جنگ با تکیه بر آثار علی معلم ، حمید سبزواری ، نصرالله مردانی و سپیده کاشانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده حبیب الله مرادی ده کبودی
- استاد راهنما علی عباس رضایی نورآبادی صفیه مراد خانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
این پایان نامه کوششی است در جهت بررسی و شناخت ویژگیهای سبکی اشعار دوران انقلاب و جنگ تحمیلی با معرفی چهار شاعر مهم و برجسته و پیشکسوت این دوره یعنی نصراله مردانی ، حمید سبزواری ، علی معلم دامغانی ، سپیده کاشانی و بررسی و تحلیل ویژگیهای زبانی ، ادبی و فکری اشعار آنها . شعر انقلاب و دفاع مقدس ، اندیشه ها و تئوریهایی چون « هنر برای هنر » را منسوخ کرده ، شعر و هنر را از چهارچوب احساسهای شخصی فراتر برده ، به خدمت اهداف والای انسانی ، اجتماعی ، فرهنگی، دینی ، اخلاقی و ملی درآورده است. در این دوران ، مختصات لفظی و معنوی و ادبی شعر تغییر یافته ، افکار و احساسات تازه ای مطرح شده ، در قالب شعر نیز تغییراتی رخ داده است. عمده ترین مضامین شعر این دوره عبارتند از : روایت و حکایت اوضاع دوران ستمشاهی ، بیان و بزرگداشت مبارزات و پایداریهای مردمی در آن دوران ، ستایش رهبر و دیگر شخصیتهای برجسته ، دعوت به بیداری و هوشیاری در برابر دسیسه های دشمنان داخلی و خارجی ، ستایش شهادت و شهیدان ، ترغیب و تشویق رزمندگان ، وطن دوستی ، مبارزه با مظاهر ضد ارزشی و ... چون بعضی از شاعرانی که در این پایان نامه طرز شاعری آنها محور بحث ماست ، دارای آثار بسیاری هستند ؛ سعی شده است از آثار آنها اشعاری را که در مورد انقلاب و دفاع مقدس سروده شده ، مورد بررسی قرار گیرد ، لذا از آثار نصراله مردانی کتاب «خون نامه خاک» ، از آثار حمید سبزواری کتاب «سرود سپیده» ، از آثار علی معلم کتاب «رجعت سرخ ستاره» و «گزیده اشعار» سپیده کاشانی مورد بررسی قرار گرفته است. البته در شواهد امثال به سایر آثار آنها نیز اشاراتی رفته است . در ابتدای هر فصل سعی شده است مختصری از زندگینامه و آثار هر شاعر بیان شود و پس از آن ویژگیهای سبکی شعر او مورد بررسی قرار گیرد .
منابع مشابه
بازتاب بلاغی روحیه شهادت طلبی و ایثار در شعر دفاع مقدس (مطالعه موردی: اشعار زمان جنگ سروده نصرالله مردانی، حمید سبزواری، سلمان هراتی و سپیده کاشانی)
شعر پایداری، زاییدۀ تلاش خستگی نا پذیر و اعتراض شجاعانۀ شاعران و نویسندگانی است که رنج ها و دردهای ملّت خود را لمس کرده اند و هرگز در مقابل ظلم، تعدّی، تجاوز، ضعیف کشی و قدرت نمایی دستگاه های جابر داخلی و خارجی تسلیم نشده اند. این جریان ادبی پویا، با درون مایۀ اعتراض و مقاومت، از حنجرۀ سرخ شاعران پایداری از زمان مشروطیّت به شکل خاصّی خود را نشان داد و تا زمان رژیم طاغوت، انقلاب اسلامی ایران و سپس ج...
15 صفحه اولنقد برخی مؤلفههای معنایی شعر عاشورایی دفاع مقدّس با تکیه بر اشعار(علی معلم، نصرالله مردانی، فاطمه راکعی و طاهره صفارزاده)
ادبیات پایداری در ایران از دیرباز با تجلی در انواع شعر و نثر فارسی، نقش مؤثری را در بیان و القای مفاهیم مقاومتی ایفا کرده است و در پیوند با ادبیات عاشورایی و تجلّی روح حماسی آن، گزارشگر مبارزه، پایداری و مقاومت در برابر انواع نیروهای متجاوز و ظلم و ستم آنها است. در این میان حماسه بهعنوان یکی از انواع شاخص ادبی شرح مفصلتری از رشادتها و قهرمانیهای امام حسین (ع) و یارانش در جریان واقعۀ عاشورا ر...
متن کاملبررسی فرهنگ عامیانه در شعر انقلاب اسلامی (با تکیه بر اشعار قیصر امین پور، مهرداد اوستا، سیدحسن حسینی، حمید سبزواری، طاهره صفارزاده،احمد عزیزی، نصرالله مردانی، علی معلم، علی موسوی گرمارودی و سلمان هراتی)
در این پایان نامه فرهنگ عامه در شعر 10 شاعر انقلاب بررسی و استخراج شده است. در مرحله بعد، این موارد، بر اساس معیارهای زبانی تقسیم بندی گردیده و در نهایت، میزان کاربرد هر یک از شاخصه ها در شعر این 10 شاعر ارائه گشته است.
سبک شناسی ساختاری شعر دفاع مقدس بر اساس اشعار دفاع مقدس قیصر امین پور، سید حسن حسینی ، علیرضا قزوه، نصرالله مردانی، علی معلم دامغانی، سلمان هراتی
سبک شناسی ساختاری گرایشی در سبک شناسی است که شکل کاملتر سبک شناسی نقش گراست. این روش که متاثر از دیدگاه های ساختگرایان است از یافته های زبان شناسی برای تحلیل متون بهره می گیرد و با بررسی عناصر سازند? متن، به ارتباط متقابل بین آنها می پردازد و در پی آن است که میان آواها، واژگان، ترکیبات و ساخت های نحوی جملات، تناسب های ساختاری را یافته و از طریق این ساختارها و تناسب ها به ویژگی های سبکی اثر دست ...
15 صفحه اولسبک ایدئولوژیک شعر عاشورایی معاصر مطالعۀ موردی؛ شعر علی معلم، علی موسوی گرمارودی و طاهره صفارزاده
در این پژوهش با بررسی اشعاری از سه شاعر برجستة عاشورایی نشان داده شده است که این شاعران تا چه حد به چارچوبِ ایدئولوژی اسلامی (که مد نظر شاعران بوده است) پایبندی داشته و تا چه حد به خطوط قرمز نزدیک شدهاند و همچنین مشخص شده است که نوآوریهای شاعرانه و مفهومسازیهای ایدئولوژیکِ آنان در اشعارشان چه مواردی بوده است. در مجموع چنین نتیجهگیری شد که علی معلم دامغانی، شاعری سنتی است که گاهی برای پرورد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023